Flere caféer serverer små skåle med brunch i stedet for én stor tallerken med køkkenets valg. Det skyldes ifølge livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg, at vi som cafégæster er blevet mere kræsne med både menuen og vores Instagram feeds.

De er overalt efterhånden. De små keramikskåle med sirligt anrettet brunch, som du har bestilt ved at sætte krydser på en bestillingsliste og skrive dit navn forneden. Det kan for eksempel være en halv avokado med olivenolie, sesamfrø og en udefinerbar dusk på toppen – ledsaget af fire andre skåle med en kvart skive gravad laks og purløgspyntet røræg.

Men hvorfor er det, vi og derfor også en stor del af de københavnske caféer har skiftet brunchtallerkenen ud med morgenmadstapas? Livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg forklarer den nye tendens inden for brunch.

“Først og fremmest er vi blevet trætte af, at køkkenet bestemmer, hvad vores brunch består af. For 10-15 år siden var den næsten altid fyldt med pølser, bacon og baked beans, hvis jeg skal sætte det lidt på spidsen. Vi vil hellere selv bestemme og sammensætte vores brunch efter egne præferencer,” fortæller Mads Arlien-Søborg til weKBH.

brunch little birds
Brunch på nyligt lukkede Little Birds på Falkoner Alle. Foto: Benedikte Brix

Derfor er caféerne begyndt at gøre det muligt at skræddersy din brunch, så du via en bestillingsliste selv kan afkrydse præcis hvilke elementer, dit måltid skal indeholde. Noget, der ifølge livsstilseksperten allerede var muligt for 10 år siden i USA.

Læs også: Dinner in the dark i Kulturtårnet: Spis dig gennem 6 retters luksus i blinde

“Caféerne kan ikke opfylde alles ønsker ved at tilbyde en eller to brunchtallerkener på menuen. Nogen vil ikke have svinekød, nogle vil ikke have baked beans, andre vil gerne spise vegetarisk eller vegansk,” siger Mads Arlien-Søborg og fortsætter:

“Og selv om vi også havde præferencer før, stiller vi større krav nu. Der er færre og færre, der spiser kød, og bølgen af vegetarer og veganere er voksende. Derfor er det supervigtigt for spisestederne at imødekomme behovet for at have valgmuligheder og selv bestemme, hvordan ens menu skal sammensættes.”

brunch nimb
Nimb. Foto: Benedikte Brix

Jeg vil gerne være sund – og jeg vil gerne vise andre, at jeg er det

Som brunchspisere og cafégæster stiller vi altså langt flere krav end tidligere. Vi er blevet bevidste om, hvad vi kommer i kroppen, og det skyldes blandt andet også et øget fokus på sundhed og wellness, forklarer Mads Arlien-Søborg:

“Jeg var i London for nylig i en gade, hvor der lå et hav af restauranter. Der var kø til fire af dem – de fire veganske. Resten stod halvtomme. Det er et eksempel på, at vi som forbrugere tænker mere over, hvad vi spiser, og det er blevet en trend at eksponere sig selv som sund. Især som veganer.”

Vi vil nemlig rigtig gerne vise andre, at vi går op i sundhed og ikke mindst miljøet og klimaforandringerne – og det gør vi blandt andet på Instagram, hvor vi især gerne vil lægge et billede af en flot anrettet brunch ud.

brunch mad og kaffe frederiksberg godthåbsvej
Mad & Kaffe Frederiksberg. Foto: Benedikte Brix

“Det ser jo lækkert ud, når maden er anrettet i små skåle i stedet for på en stor brunchtallerken som tidligere, hvor maden nærmest lå oveni hinanden, så det er vigtigt, at restauranterne tænker over, hvordan de anretter maden, så gæsterne kan lave de her Instagram moments. Det er det stærkeste PR-redskab, de har,” slutter livsstilseksperten.

Læs også: Guide til din weekend i København

 

Om eksperten:

Mads Arlien-Søborg har læst moderne kulturformidling på Københavns Universitet. Siden har han arbejdet bredt med trends og livsstil og stiftede i 2007 sit eget firma med netop det fokus.

Læs også: Madklubben har 16 restauranter. Her er de 5 bedste – og 3, du ikke kendte